Positif

Assalamualaikum w.b.t.

Aku sedih lah.

Sekali sekala, mesti ada video bodoh kat internet yang akan jadi viral. Contoh yang takde orang boleh nafikan, Budak Baru Couple Seminggu lah. Tak perlu heboh pun sebenarnya. Tapi manusia kan gatal nak sebar, nak gelak, nak maki. Terserlah kebodohan dan kejahilan kita. Perangai tak matang langsung.

Tak faham lah, sumpah aku tak faham. Kenapa kita kena highlight kesalahan orang lain? Sampai budak perempuan Singapore buat duckface pun boleh masuk surat khabar. Malu aku. Malu. Kita dah dapat nikmat hidup pada zaman canggih ni. Tolonglah jangan salahgunakan teknologi. Kita semua manusia, kan? Hamba yang lemah. Tak perfect. What goes around comes around, ladies and gents. If you emphasise someone’s mistakes, someone will emphasise yours.

Tapi aku mengaku lah, kekadang aku pun turut gelak tengok parodi. Tapi memang takde faedah sebenarnya benda tu. Akhir-akhir ni kecoh pasal video Macam Cantik Je, Macam Comel Je. Sebab tu aku bersyukur sangat bila dapat tahu, kat tengah-tengah lautan kritikan dan cacian yang kasar, yang ada jugak insan yang cuba tukar benda tu jadi perkara yang positif. Teguran yang lembut dan munasabah. Jazakallah, saudara Amar.

Hayatilah video di bawah.

Moral of the story? Stop hate, spread love. You have the potential to make a positive change.
Leave a Reply

